Náhradní díly Jawa arrow České motorky arrow Jawa 500 OHC
Jawa 500 OHC Tisk E-mail
Jawa 500 OHC

V poválečných letech se v Jawě rozhodovalo o tom, jak pokrýt poptávku po strojích vyšších objemových tříd. Na základě těchto úvah bylo pokračováno ve vývoji čtyřdobých strojů, ale již pouze ve dvou objemových třídách. Jednoválcová třistapadesátka a dvouválcová pětistovka se v krátké době dostaly z kreslicích prken až do stadia prototypů. Z těžko objasnitelných důvodů bylo upuštěno od výroby jednoválce a vývoj se upřel ke třídě 500 ccm. Svou úlohu v té době také sehrály požadavky na vybavení jízdních hlídek Národní bezpečnosti. (Motor 350 ccm se později objevil v terénním provedení.)

Pohon rozvodu OHC byl u prvního prototypu pětistovky řešen pomocí válečkového řetězu, který byl umístěn mezi válci, což byl velmi progresivní konstrukční prvek. Značné tepelné deformace poměrně nekvalitních řetězů však toto řešení neumožnily. Proto bylo rozhodnuto o využití osvědčeného, ale nepoměrně dražšího způsobu pohonu vačky královským hřídelem Tak se stalo, že na začátku 50. let přichází národní podnik Jawa na trh s velice atraktivním a technicky pozoruhodně řešeným jednomístným půllitrem OHC. Tento motocykl se vyráběl v menších sériích a byl určen výhradně pro úzký okruh sportovně založených zákazníků, popř. speciální účely.

Koncepčně vycházel z úspěšných typů Jawa řady 250, 350 - "pérák". Jednoduchý uzavřený, v zadní části rozdvojený rám, systém odpružení zadního kola ani přední teleskopickou vidlici výrobce konstrukčně neměnil. Pro pohon byl zvolen čtyřdobý vzduchem chlazený dvouválec zdvihového objemu 488 ccm (vrtání a zdvih 65x73,6 mm), který disponoval největším výkonem 20,6 kW při 5500 ot./min. a kompresním poměrem 7 : 1. Pohon vačkového hřídele obstarával svislý převodový hřídel, ventily v hliníkové hlavě válců byly ovládány vahadly. Mazání motoru zajišťovalo samočinně v závislosti na jeho otáčkách třícestné čerpadlo z olejové nádrže objemu 4,5 l, umístěné na rámu před zadním blatníkem. Čtyřstupňová převodovka s nožním řazením tvořila opět jeden celek se skříní motoru, zapalování bylo dynamoakumulátorové.

Jawa 500 OHC se vyráběla až do roku 1958. Během let doznala přirozeně mnoha změn. Úpravy se dotkly hlavy válců, změnily se kryty vahadel a královského hřídele, začaly se montovat nové středy kol s celonábojovou bubnovou brzdou a pohodlné dvojsedlo. Motocykl byl konstruován rovněž pro provoz s postranním vozíkem. V provedení sólo dosahoval nejvyšší rychlosti 145 km/hod, přičemž průměrná spotřeba paliva se pohybovala okolo 4 až 5l/100 km.

Pětistovka vynikala kultivovaným chodem a ladnými tvary. Nepříliš dobré jízdní vlastnosti a mnoho spojů jednotlivých motorových částí byly však slabinou této konstrukce. Velmi nízká stavba a vlnění nepříliš tuhého rámu poměrně těžkého stroje neumožňovaly ostřejší průjezd zatáčkovitým terénem. I přes tyto nedostatky je dostatečně hezký motocykl 500 OHC vyhledávaným sběratelským objektem, jehož přednosti a ladnost tvarů vyniknou také v kombinaci s dobovým postranním vozíkem.

Jawa 500 OHC 00.05 půlbubny, 1954
Jawa 500 OHC 00.05 půlbubny, 1954
Jawa 500 OHC 00.16 Šnek, 1954
Jawa 500 OHC 00.16 Šnek, 1954
Image
Jawa 500 OHC 02 - změna hlavy válců, kryty vahadel od roku 1955
Image
Jawa 500 OHC 02 sidecar
Image
Jawa 500 OHC závodní

Text a foto: Přemysl Valášek

 

:: Přihlášení­ ::






Zapomenuté heslo
Nemáte účet? Vytvořte jej!

spacer.png, 0 kB
Povinné ručení online | Havarijní pojištění | Pojištění vozidel | Poviné ručení | Pojištění | Filmy ke stažení | Povinné ručení porovnání | Porovnání povinného ručení | Písničky s akordy | spacer.png, 0 kB