Náhradní díly Jawa

Nově v obchodě

A085 Víčko zadního kola JAWA -čz typ 352
A085 Víčko zadního kola JAWA -čz  typ 352
560,00 Kč
D063 Pás na nádrž - Bizon
D063 Pás na nádrž - Bizon
520,00 Kč
L047 Hřídel brzdového pedálu Bizon
L047 Hřídel brzdového pedálu Bizon
290,00 Kč
A084 Rozpěrka zadního kola Pérák 250/350
A084 Rozpěrka zadního kola Pérák 250/350
160,00 Kč
B075 Průchodka sytiče ČZ 150C
B075 Průchodka sytiče ČZ 150C
70,00 Kč
B074 Kostka do krytu řetězu kývačka
B074 Kostka do krytu řetězu kývačka
80,00 Kč
D059 Kryt řetězu Bizon
D059 Kryt řetězu Bizon
1350,00 Kč
B073 Zástěrka čz typ 476,477,471,472
B073 Zástěrka čz typ 476,477,471,472
95,00 Kč
D058 Držák bočních plechů JAWA Kývačka
D058 Držák bočních plechů JAWA  Kývačka
35,00 Kč
Renovace Jawy Californian Oilmaster (350/362) Tisk E-mail
Jawa Californian

Napsal: Zdeněk Garlík, Za příspěvek moc děkujeme.

Motocykl Jawa 350/362 Californian jsme koupili 17.1. 2004. Říkám koupili, protože se renovacím věnuji již několik let spolu se svým otcem. Californian je pohledná motorka, která byla nejlepším výrobkem, který továrna Jawa vyrobila v sedmdesátých letech minulého století, proto nemohl chybět ani v naší sbírce. Po zhruba dvouletém shánění motocyklu po všech čertech jsme nakonec sehnali motocykl, který měl být Californianem, byl totiž dost poškozen domácími úpravami předchozích majitelů (co by ale člověk chtěl za 4000,- Kč).

Opět jsme vystihli dobu, kdy se tyto motocykly dostávají do kurzu, to znamená zvýšený zájem o koupi (a to hlavně dílů, s jejichž pomocí lze přestavět panelku na Californiana) a s tím spojený růst cen až do závratných hodnot.

A nyní již k vlastní renovaci. Nejprve jsme provedli řádnou obhlídku stavu. Zmíním jen nejviditelnější "předělávky". Již na první pohled bylo jasné, že přední část není původní - tzn. přední vidlice, oboje brýle, řídítka, blatník, přístroje, spínací skříňka, světlo. Na obou kolech jsou namontovány dvouklíčové brzdové štíty z typu 634. Další nádhernou úpravou prošla olejová nádržka. Bývalý majitel ji rozřízl podél svaru obou polovin a vložil do spodní části klavírový pant, čímž vznikla "krásná" schránka, kde byl umístěn regulátor zapalování a houkačka, čímž jsme přišli o specifické držáky obojího, které se vyskytují jen na tomto typu.

Image
Image
Tak vypadal, když jsme ho přivezli.

Image
Image
Rozebraný motor, upravená kliková hřídel, kartery, je vidět oříznutí žeber kvůli válcům

Dále byly vyměněny tlumiče výfuků (zřejmě upraveny z typu 638), s tím souvisela úprava rámu (zkrácení držáků výfuku na rámu a nahrazení původních mezi rámem a tlumičem). Další úpravou je chromovaný zadní blatník s opěradlem. To je vyrobené zřejmě z topenářské trubky, protože blatník nevydržel tuto tíhu a těsně za úchyty k rámu praskl. Pan majitel toto vyřešil přeplátováním a svařením obloukem. S úpravou zadního blatníku souvisí i výměna zadního světla i s držákem. Kryt řetězu je nepoužitelný. Další úpravy se nevyhnuly ani motoru. Samozřejmě bylo vyjmuto zařízení oilmaster (čerpadlo, upraven karburátor) čistič vzduchu z péráka, dále následovalo zmenšení setrvačníků-závaží na klikovém hřídeli a ucpání děr. To je zhruba asi vše.

Image
Image
Rozebrané olejové čerpadlo, převodovka a hlavy

Po tom , co jsme zjistili, jsme začali shánět originální díly. V dnešní době již existuje řada dílů replikových, které většinou vyjdou levněji než originální (kterých je velice, velice málo), některé díly pasují z kývaček/panelek. Použité díly jsme postupně kupovali na burzách, ostatní nové v prodejnách s ND nebo na burze.

Přední vidlice, světlo, blatník

Přední vidlice je z panelky, držáky světla jsme vyráběli s otcem podle vzorku, světlo je BOSCH s kontrolkami a spínací skříňkou, tachometr z kývačky, stupnici jsem upravil v autocadu a vytiskl v mílích, bylo použito nové sklíčko a rámeček, řídítka s hrazdou jsou z panelky sport, přední blatník jsme vyrobili z hlubokého kývačkového, třmeny jsou replikové. Blikače jsou z bizona, přední držák je vyráběný.

Image
Image
Výroba nového předního blatníku z kývačkového, oprava zadního a výroba ještě jednoho na policejní verzi.

Rám, zadní vidlice, nádrž, blatník

Na rám jsme dovařili držák hustilky, protáhli a srovnali držáky výfuků, byla provedena výměna uložení zadní vidlice. Nově jsme vyráběli držáky výfuků, hustilky, regulátoru, houkačky (houkačka je shodná jako na panelce).

Image

Image
Výroba krytu řetězu, a porovnání nového a původního krytu, kdo pozná rozdíl?

Image
Výroba držáků světla

Image
Nádrž po chromování a nástřiku

Kupované jsou zadní tlumiče (jako na panelce, vyměněna náplň a těsnění). Opravou prošla olejová nádržka, kterou jsme svařili a pro jistotu přetřeli svary řidším lepidlem z epoxidové pryskyřice. Palivová nádrž byla probouchnutá dosti hluboko v přední části. Po neúspěšných pokusech o vyrovnání jsme koupili nádrž z typu 250/592, na které jsme převařili držáky na uložení v silentblocích. Dále proběhlo vyklepání a mírné zavaření schránky na nářadí a krytu baterie. Horší to bylo se zadním blatníkem, zde se musela odříznout přední, podsedlová část a implantovala se nová z kývačkového blatníku. Sedlový plech je z panelky, nově čalouněný. Další chuťovkou byl kryt řetězu, který byl značně ořezán. Naštěstí jsme na burze sehnali nový (sice nebyl na oilmastera, ale jako předloha na výrobu stačil). Takže kryt řetězu je celý nově vyráběný. Zadní světlo je replika LUCASe, držák je nový kupovaný na burze. Boční stojan je upravený z původního (bývalý majitel ho zkrátil), padací rám pod motorem je námi vyráběný podle předlohy.

Kola

Středy se daly použít, pouze se nechaly vyleštit a nově vyplést (ráfky i výplet pasují z novějších Jaw 63X). Narazila se nová ložiska, sehnali jsme jednoklíčové štíty, nechalo se nalepit nové brzdové obložení a kola jsou hotová.

Výfuky

Tlumiče výfuků a kolena jsou repliky. Byl trochu problém s řádným sesazením s držáky na rámu, ale naštěstí jsme vše dělali ještě před nastříkáním barvy.

Motor

Jak jsem již uvedl, motor byl notně upravován. Základ motoru (kartery) pochází z typu 360, má však seřezána chladící žebra, kvůli větším výfukovým kanálům nových válců (ty jsou shodné jako u bizonů, typy 623 a 633, později se montovaly i válce shodné s typem 634, ty mají výfukové koleno přidělané převlečnou maticí), převodovka je z typu 634 (dvouřadé ložisko u pastorku sekundárního převodu). Jinak vše ostatní je jako u panelek. U našeho motocyklu bývalý majitel upravil klikovou hřídel, naštěstí jsme doma měli jinou (z typu 360), tu jsme nechali zrepasovat a udělali do ní zářez na olejové čerpadlo. Dále jsme navařili chybějící žebro na válci a nechali udělat výbrus. Hlavy byly také dosti zubožené, jedna měla stržený závit na svíčku, druhá olámaná žebra, na burze jsme sehnali jiné. Převodovku jsme překontrovali a vyměnili řadící vidličky. Další kapitolou je zařízení oilmaster pro oddělené mazání motoru. Čerpadlo se dá sehnat, díly karburátoru také, horší to je s průtokovými šrouby a oky (příliš malý průměr, nevedou se). Nechali jsme je vysoustružit u soustružníka. Další věcí byl stržený závit ve spojkovém víku, do kterého je našroubovaný šroub držící čerpadlo a zároveň krycí víčko čerpadla. Závit jsem odvrtal a epoxidem zalepil matičku. Poslední věcí je čerpadlo. Jistě černá můra všech, kteří vlastní tento motocykl. Zde se chci zmínit o jisté specifické věci. Tou je těsnící kroužek (manžeta) na ovládací tyčce čerpadla, která je z 99% špatná a prosakuje tudy olej. Její rozměry jsou 4x9x3,5. Tento kroužek je dnes nesehnatelný, dokonce jej ani nevyrobí na zakázku, hranicí je vnitřní průměr 5mm. Já jsem nakonec sehnal o-kroužek (mimochodem také se nedá jen tak sehnat). Zatím to drží, ale moc tomu nevěřím. Novou zprávou je, že by Rubena měla prodávat manžetu o rozměrech 4x9,5x3. Tato zpráva je od Haneze (www.hanzovistranky.webzdarma.cz ), ale zatím nemám zprávy, jestli to funguje. Čerpadlo má ovšem jen málokdo v chodu, prý, že v to nemají důvěru, že se kvůli tomu zadírá motor apod.. Já jsem zatím nic podobného nezpozoroval. Nerad bych se zde rozepisoval o údržbě a seřízení. Pokud by to někomu chybělo, může se mrknout na net nebo na mé stránky (www.garl.estranky.cz).

Image
Image
Kontrolní sestavení

Image
Image
Díly po nástřiku a částečném sestavení

Další díly

Dále jsou vesměs věci, které se dají běžně sehnat, např. pryžové, elektro apod. Ale pozor, například dost shánění mi dala plynová rukojeť (kompletní). Dále nesehnatelnou věcí je gumový návlek na tuto rukojeť. Vyřešil jsem to pomocí levého návleku, který má sice menší průměr, ale pomocí horkovzdušné pistole a pár úprav to tak nějak jde.

Závěr renovace

Samozřejmě jsem zde nemohl zmínit kompletní postup renovace. Bylo by to zdlouhavé a místy možná i nudné. Čili takové postupy jako pískování, lakování, zinkování, chromování, je jistě každému známé a není třeba to zde omílat.

Nakonec bych chtěl říci, že po zdlouhavé práci jsme vdechli život motocyklu, který se nám líbí a máme z něj radost (to jestli se líbí i Vám nechám pouze na Vás, čtenářích). Californian patřil v době vzniku a sériové produkce ke špičce československého motocyklového průmyslu a právem si dnes opět získává zaslouženou pozornost.

Image

Image
Image
Postupná montáž

Image
Image
Těsně před dokončením

Image
Image
Po dokončení, léto 2006

 

:: Přihlášení­ ::






Zapomenuté heslo
Nemáte účet? Vytvořte jej!
CK Rajbas - dovolená na motorce

spacer.png, 0 kB
Povinné ručení online | Havarijní pojištění | Pojištění vozidel | Poviné ručení | Pojištění | Filmy ke stažení | Povinné ručení porovnání | Porovnání povinného ručení | Písničky s akordy | spacer.png, 0 kB