Rád bych zde uvedl několik postřehů z provozu zapalování VAPE...
Vlastním Jawu 350/634 z roku 1983, VAPE mám namontované již tři roky a slouží mi k naprosté spokojenosti.
Naprosto souhlasím s tvrzením, že je to bezproblémová a více než plnohodnotná náhrada dynama. Spolehlivě odstraní veškeré nevýhody stávajícího zapalování, tj. nedobíjení v nízkých otáčkách, nutnost kontroly uhlíků, seřizování kladívek a jejich výměny, atd.
Pro motocykly vybavené z výroby dynamem jsou určeny sady zapalování VAPE SZ13 (12V) a SZ14 (6V).
Z osobní zkušenosti doporučuji použít sadu SZ13, už z důvodu vyššího el. výkonu, tak i mnoha jiných výhod, např. bezproblémovou dostupnost žárovek u benzínek v případě poruchy na cestě, dále již zmíněného vyššího el. výkonu, menší zátěže palubní sítě motocyklu a v neposlední řadě i možností nahrazení hlavní žárovky ve světlometu žárovkou halogenovou, která zajistí v noci vynikající viditelnost. Není třeba se obávat nutnosti výměny všech elektrických komponentů, je potřeba vyměnit pouze žárovky, akumulátor a přerušovač blinkrů (je-li jimi motocykl vybaven). Klakson může zůstat původní, není třeba se obávat jeho zničení, při běžném používání bez problémů snese dvojnásobné napětí.
Je však nutno připomenout i několik odlišností oproti klasickému zapalování a jednou z hlavních je zhášení motoru. Jelikož VAPE je konstruováno tak, že chod motoru se zde přeruší zkratováním zapalovacího obvodu na kostru, bývá součástí balení i tzv. "zhášecí tlačítko" jehož stiskem se motor vypíná, neboť při vytažení klíčku ze spínací skříňky motor běží stále dál. Pokud je motocykl vybaven originálním vypínačem motoru (červená páčka na pravé straně řídítek vedle plynové rukojeti, používaná u novějších provedení 634) je možno zapojit kabely zhášecího tlačítka přímo do něj, odpadne tudíž montáž samotného tlačítka. Při troše šikovnosti (a absenci originálního vypínače motoru u starších typů) lze též upravit spínací skříňku tak, aby k vypnutí chodu motoru docházelo při vytažení klíčku jako doposud. Úprava spočívá v přimontování miniaturního spínače pod spínací skříňku, kdy zasunutím klíčku dojde ke stisknutí spínače, jenž rozpojí vypínací obvod a po vytažení klíčku spínač obvod sepne a dojde k zastavení chodu motoru.
Další a dle mého názoru velmi důležitou věcí při montáži VAPE je nutnost kontroly předstihu. Výrobce sice v návodu tvrdí, že předstih je již nastaven a také zde není žádná možnost, jak hodnotu předstihu ručně korigovat, neboť na rozdíl od sady SZ 17, která je určena pro motocykly z výroby vybavené alternátorem (typy 638, 632), je u sad SZ 13,14 snímač impulsů vůči rotoru usazen v držáku napevno, jsou zde pouze otvory pro hodnoty předstihu pro motory 250 a 175/350 ccm, do kterých je snímač zašroubován. Teoreticky by v tomto případě měl být předstih nastaven nastálo a díky pevnému usazení snímače by nemohlo dojít ani ke změně hodnoty, což by bylo optimální. V praxi tomu však bohužel díky chybě při sestavení rotoru, nebo spíše díky nedodržení předepsaných hodnot při umístění aretačního kolíčku do čepu klikového hřídele, není a předstih bývá v naprosté většině případů příliš velký (6,5mm před HÚ). To se projeví po nastartování motoru škubáním při rozjezdu a neochotou jít za plynem v nízkých otáčkách.
Řešením, které se velmi osvědčilo, je vyndat kolíček z čepu klikovky, nastavit u motoru 350 (u jiných obsahů předepsanou hodnotu předstihu) předstih 3mm před horní úvratí u pravého válce a v této poloze natočit rotor tak, aby počáteční hrana jeho výstupku byla v zákrytu s počáteční hranou výstupku snímače impulsů ve směru otáčení motoru. V této poloze poté nasadit rotor na čep kliky a utáhnout jej šroubem. Není třeba se obávat, že by díky absenci kolíčku došlo k protočení rotoru a následnému rozhození hodnoty předstihu. Dle zkušeností mých a uživatelů, kteří řešili podobný problém, k ničemu takovému nemůže dojít, už kvůli tomu, že rotor je nasazen na kuželu a po dotažení na něm sedí pevně tak, že k jeho demontáži je nutno použít stahovák, který firma VAPE také nabízí. Pořízení stahováku rozhodně doporučuji, neboť bez něj je demontáž rotoru nemožná. Ostraněním kolíčku navíc získáme možnost regulovat předstih podle svých požadavků, což dříve nebylo možné, neboť vyfrézovaná drážka v rotoru, do které kolíček zapadal, žádnou manipulaci s rotorem neumožňovala.
Závěrem bych ještě rád zmínil drobnost, která by možná neznalého nového majitele VAPE mohla překvapit: regulátor dodávaný v sadě nemá vývod na kontrolku dobíjení, což má za následek to, že po montáži je pak kontrolka nefunkční. U VAPE to však není na újmu provozních vlastností, neboť u tohoto zapalování není buzení přes kontrolku nutné. Pokud jste však perfekcionisté a vadí vám nefunkční kontrolka jako mě, je možné objednat ve VAPE regulátor typového označení R67 (dodávaný v sadě SZ 17), který je naprosto stejný jako stávající, na rozdíl od něj je vývodem na kontrolku vybaven a lze jím původní regulátor bez problémů možné nahradit. Upozorňuji však, je tento postup je možný pouze při použití 12V sady, neboť ekvivalent tohoto typu v provedení 6V Vape nenabízí.
|